W okresie ostatnich 30 lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym etapem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.
Jak dobrać najlepszą domenę internetową dla Twojej firmy?
Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, iż jest odpowiednia do profilu jej działalności i terenu działania. To istotne, ponieważ jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Podmioty o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, lodz.pl czy waw.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .fr (Francja), .be (Belgia) czy .cz (Czechy), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo postawić na bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Rzecz jasna są również rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z działalnością gospodarczą, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .gov, .org, .blog.
Odpowiednio przemyśl również wybór nazwy głównej domeny
O wiele więcej planowania zabierze z pewnością selekcja nazwy głównej w domenie. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, opłaca się użyć ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy ciekawych skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie istnieje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów prawnych z konkurencją.